Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Egy jobb életért

1997.01.24

(Megjelent a Kalocsai Néplapban, 1997. január 24-én, a 4. oldalon.)

 

Vendégként ülök az órán. Helyszín: Belvárosi Általános Iskola. Ez a tantárgy más, mint a jól megszokott földrajz, vagy történelem. Egész(séges) Életnek hívják.

A mai téma: a drog. A diákok (ötödikesek) elmondják, szerintük miért nyúl valaki a droghoz, miért kezd el cigarettázni, italozni. Dr. Magóné Tóth Gyöngyi - a tanárnő - szorgalmasan írja a táblára a felsorolt okokat: "lelki okok", "nagyfiú akar lenni", "csoportnyomás" stb.

A tanárnő hajt egyet a lapozható papírtáblán és látható a következő oldal felirata: "Egy elképzelt drogkereskedő". Alatta az egyik diák rajza, egy marcona, borostás "izomember" látható, motorral. Valaki azt kérdezi: "Biztos, hogy csak ilyen lehet egy drogkereskedő?" Egy nagyon határozott lány szerint lehet kedves, jól öltözött "civil" is. Ezután megbeszélik, mit jelent a "beetetés", mitől kell óvakodniuk.

Majd szerepjáték következik. Meglepő módon majdnem mindenki szerepelni akar. A feladat: a csoportokból néhányan "cigivel", "itallal", "cukorkával" kínálják ellenkező társukat. Néha sikerrel, néha nem.

A játék után gyors megbeszélés: mit érdemes tenni, hogyan kell viselkedni hasonló helyzetben. Óra végén a szorgalmas diákok almát kapnak. Mert itt nincs sem ötös, sem egyes.

Óra után - kérésemre - dr. Magóné Tóth Gyöngyi tanárnő mesél erről a tantárgyról:

- A gyerekek szeretik ezt az órát, imádnak szerepelni. Nem arra épül, hogy itt a házi feladat, te megtanulod, én kikérdezem. Ez szerepjátékos óra.

- Milyen témákról beszélgetnek?

- Egészséges táplálkozás, biztonság megőrzése, mozgás, személyes higiéne, növekedés és az emberi szexualitás, drog, családi életre nevelés - mondja egyszuszra. - A gyerekek kérdezhetnek, beszélhetnek. Erre otthon - a családban - sokszor nincs idő. A szülők örülnek, hogy van, aki beszél helyettük is ezekről a dolgokról.

- Másfél éve vezették be az Egész(séges) Élet tantárgyat az iskolában. Látható már valamilyen eredmény?

- Ez nagyon nehezen mérhető. Szerintem eredmény később lesz, amikor a gyerek felnő, családot alapít. Én azt mondom, ha van hol és van kivel megbeszélni ezeket a dolgokat, akkor már elértünk valamit.

- Ön ugyanúgy készül fel ezekre az órákra, mintha például irodalomóra lenne?

- Ez sokkal munkaigényesebb. Erre másként kell felkészülni. Például tavaly - amikor a "szexuális felvilágosítás" témához értünk, nagyon féltem. Hiszen nem vagyok biológiatanár. De az idén már nem fogok félni. Másrészt ez az egyetlen ilyen játékos óra. Évente kétszer egy hét továbbképzés, és ott mi, tanárok is játszunk szerepjátékokat. Sokat nevetünk egymáson. A módszer egyetlen buktatója, hogy a gyerekek néha nem készülnek, amit irodalomóra előtt már nem mernek megtenni.

- Úgy tűnik, a tanulóknak szükségük van ezekre az órákra . . .

- Igen. Nemrégen megkértem a gyerekeket: készítsenek egy postaládát és dobálják bele a kérdéseiket a két hét múlva esedékes új témával kapcsolatban. Másnapra kész volt a postaláda, tele kérdéssel . . .Néhányan érdeklődtek: a tanár néni minden kérdésre válaszolni fog? Azt feleltem: igen, vagy ha nem tudok rá válaszolni, akkor utánanézek. Sok olyan dolgot kérdeznek, amit otthon nem mernek, vagy egyszerűen nincs rá idő. Hiszen ha az anyuka este tízig dolgozik, akkor mikor beszélgetne? Abból indul ki ez a dolog, hogy a családok egy része rossz helyzetben van. Anyagilag is. A szülők a jobb megélhetésért túlóráznak, keveset vannak otthon, és valahol ennek a gyerek issza meg a levét.

 

Néhány órával később már három másik tanárnővel beszélgetek. Ők is - trénerként vagy tanárként - kapcsolódnak az Egész(séges) Élet tantárgyhoz.

- Hogyan indult?

- 1995 tavaszán az angliai Winchester-ben a Southamptoni Egyetem tanárai "kiképeztek" minket erre a kísérleti oktatásra - válaszol Molnárné Romsics Klára, az egyik tréner. - Kalocsáról ketten mentünk, Olga és én.

Baktai-Varga Olga át is veszi a szót:

- Ez egy négyéves kísérleti program. Magyarországon tíz iskolában vezették be, Kalocsán a belvárosi, kertvárosi és az eperföldi iskolákban, a homokmégyi általános iskolában és a főváros több iskolájában. Ha sikeres lesz, valószínűleg az egész országban bevezetik.

- Miért éppen Kalocsa?

A NEVI által kiírt pályázatot nyerte el a város - mondja Asztalosné Kuczy Ágnes. - Így indíthattuk el - a Világbank támogatásával - az ötödik, majd a hatodik osztályokban ezt a tantárgyat.

- Hogyan fogadták az Egész(séges) Életet a kalocsai szülők?

- Kétkedéssel fogadták . . . volna, de tájékoztatót tartottunk a szülőknek erről a programról, így nem volt ellenérzés - meséli Baktai-Varga tanárnő.

- Nagy az érdeklődés a program iránt. Újságírók, tanárok, szülők figyeltek fel rá és kérdeztek róla. Sikeresen el lett adva. A következő tréning - májusban - pedig itt lesz Kalocsán, ide jönnek még az angolok is - hangzik a summázat.

 

Talán még évek múlva is lesz egy tantárgy az életért.

Egy jobb életért.

 

Dave

 

Hozzászólások

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.